Microsoft is gestart met een nieuwe reclamecampagne ter promotie van de zoekmachine Bing ten koste van Google. Het betreft een wedstrijd genaamd Bing It Onwaarmee het bedrijf wil bewijzen dat de zoekresultaten beter zijn dan de zoekresultaten vanGoogle, iets wat uit een recent onderzoek volgens Microsoft al naar voren kwam.
Op de homepage van de website voer je als eerste een zoekopdracht in en daarna worden zoekresultaten afkomstig van Bing en zoekresultaten afkomstig van Google naast elkaar getoond. Vervolgens kun je aangeven welke zoekresultaten het beste zijn. Het is de bedoeling dat je op deze manier vijf verschillende zoekopdrachten gaat uitvoeren en aan het einde zie je dan welke zoekmachine je telkens hebt gekozen en de winnaar is. Op de pagina waarop de winnende zoekmachine is staan knoppen om het resultaat te delen.
In het geval dat Bing de grote winnaar is dan zal Microsoft een tekst tonen om dit te bevestigen. Mocht echter Google de winnaar van de test zijn dan zal Microsoft nog even laten weten dat Bing toch echt beter is door de zin ‘Others chose Bing web search results over Google nearly 2 to 1 in blind comparison tests’ te tonen. Het nadeel van deze nieuwe wedstrijd is wel dat duidelijk is te zien welke zoekresultaten bij welke zoekmachine horen wat de keuze na het uitvoeren van een zoekopdracht mogelijk sterk kan beïnvloeden.
Microsoft wil met de nieuwe campagne huidige gebruikers van Google overtuigen dat er een beter alternatief is. In de komende maanden zullen er in de Verenigde Staten reclamespotjes op TV worden uitgezonden, er zal online campagne worden gevoerd en ook in de winkels van Microsoft in de Verenigde Staten zal Bing It On gepromoot worden.